ZDROWIE ŻYWIENIE

Witamina D – w jakich dawkach przyjmować?

witamina D

Witamina D, zwana witaminą słońca, bo w jego obecności organizm sam ją produkuje, pełni szereg ważnych funkcji, dlatego tak ważna jest jej suplementacja w okresach jesienno-zimowych. Na rynku dostępna jest zarówno witamina D3 dla dzieci, jak i dla dorosłych. Wybór odpowiedniej dawki zawsze warto skonsultować z lekarzem.

Spis treści:

Zobacz też: Czym jest witamina D3? Poznaj jej prawidłowe dawkowanie.

Czemu warto przestrzegać tego, jakie ma witamina D3 dawkowanie?

Zarówno nadmiar, jak i niedobór witaminy D3, ma negatywny wpływ na organizm, choć znacznie łatwiej jest doprowadzić właśnie do niedoboru. Jakie funkcje w organizmie pełni ta witamina ?

  • Niweluje ryzyko chorób w układzie szkieletowym. Może zapobiegać ich występowaniu, jak również wspierać leczenie krzywicy i osteoporozy.
  • Buduje kości. Odpowiada za ich prawidłową mineralizację, stąd witamina D3 dla dzieci, które wciąż rosną, jest szczególnie ważna.
  • Reguluje gospodarkę wapnia i fosforu. Dzięki temu pozwala utrzymać ich prawidłowy poziom we krwi, ale też wzmacnia dzięki nim kości i zęby.
  • Wspomaga leczenie próchnicy. Dlatego nieraz jest zalecana przez stomatologów.
  • Wspiera układ nerwowy. Gdy w grę wchodzi witamina D3, niedobór grozi zaburzeniami snu, co jest ściśle związane z zaburzoną równowagą neuroprzekaźników i pogorszeniem zdrowia psychicznego.
  • Chroni przed bólem mięśni. Bez niej żadne z nich nie funkcjonują prawidłowo, w tym mięsień sercowy.
  • Podnosi odporność. Układ immunologiczny zdecydowanie korzysta na jej suplementacji. Wykazano chociażby, że zmniejsza liczbę zachorowań na sezonową grypę.
  • Zapobiega nowotworom. Witamina D3 sprawdzi się również w przypadku najpoważniejszych chorób.

Zapotrzebowanie

To ono pozwoliło naukowcom ustalić, jakie ma witamina D3 dawkowanie w poszczególnych grupach wiekowych. Aby je zaspokoić, wystarczy przebywać 15 minut na słońcu, w godzinach 10:00-15:00, odsłaniając przedramiona i podudzia, czyli stosunkowo niewielką powierzchnię skóry. Jeśli to niemożliwe, ile jej dostarczyć?

  • Niemowlęta do 6. miesiąca życia

Potrzebują 400 IU, niezależnie od sposobu karmienia.

  • Od pół roczku do roku

Liczba waha się od 400 do 600 IU.

  • Dzieci (od 1 do 10 lat)

Witamina D3 dawkowanie dla dzieci wynosi 600-1000 IU.

  • Młodzież i dorośli

Powyżej 11 roku życia, kiedy potrzebna jest witamina D3  musi zawierać co najmniej 800 IU. Górna granica to 2000 IU, i tyle zaleca się ciężarnym i karmiącym.

  • Seniorzy 75+

W tym wieku wchłanianie substancji jest tak małe, że należy przyjmować 2000-4000 IU w ciągu doby.

O przedawkowaniu, dającym objawy, mówi się wtedy, gdy ktoś przekroczy 100.000 IU. Łatwiej jest jednak doprowadzić do niedoboru. Stąd w razie wątpliwości, lepiej zażyć suplement drugi raz, niż pominąć przyjęcie dziennej dawki.

Witamina D3 – niedobór – objawy

Po nich można się zorientować, kiedy należy zacząć przyjmować suplementy diety. A są to:

  • Krzywica. Zwykle występuje u dzieci i młodzieży.
  • Osteoporoza. To za mała gęstość kości, która może wynikać z braków budującego je wapnia i witamin.
  • Częste złamania. Dla mocnego szkieletu niezbędna jest witamina D3. Niedobór tej substancji zwiększa jego podatność na urazy.
  • Bezsenność. Wynika ze stopniowo nasilających się zaburzeń snu, jakie wywołuje brak D3.
  • Pieczenie w gardle i jamie ustnej. Spowodowane jej niedoborem obniżenie odporności, zwiększa wrażliwość błony śluzowej na podrażnienia i ból.

Dobrze wiedzieć jakie ma witamina D3 dawkowanie, bo wielu osobom brakuje jej w okresach jesienno-zimowych. W pozostałych porach roku, gdy jest większy dostęp promieni słonecznych do skóry, organizm sam wytwarza odpowiednie jej ilości, niezbędne do wzmacniania zębów, kości, systemu odporności i pracy mięśni.

Similar Posts

One thought on “Witamina D – w jakich dawkach przyjmować?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *