ZDROWIE ŻYWIENIE

Witamina B2 – sposób na dobry wzrok

witamina B2

Ta rozpuszczalna w wodzie substancja wspomaga wiele procesów, zachodzących w ludzkim organizmie. Korzystnie wpływa na kondycję skóry, oczu i błon śluzowych, wyściełających narządy wewnętrzne. Jakie jeszcze ma witamina B2 właściwości?

Spis treści:

Do czego potrzebna jest witamina B2?

Jak wszystkie witaminy z jej grupy, wspiera układ nerwowy. Ale na co jeszcze wpływa i w jaki sposób?

  • Wydzielanie kortyzolu. Choć jest to hormon stresu, wykazuje również działanie przeciwzapalne, a więc wspomaga system odporności. Poza tym, jest potrzebny, żeby pobudzić organizm, w takich sytuacjach jak poranne wstawanie czy egzamin.
  • Prawidłowe widzenie. Jeśli szukasz sposobu na to, jak poprawić wzrok, to może masz problemy z transportem tlenu w obrębie siatkówki, wynikające z niedoboru witaminy B2.
  • Przemiany lipidów i aminokwasów. Biorąc w nich udział, umożliwia efektywne pozyskiwanie energii.
  • Zachowanie błon śluzowych. To bardzo ważne, bo przy uszkodzeniach śluzówki w układzie oddechowym zwiększa się podatność na infekcje, a w przewodzie pokarmowym zmniejsza się wchłanianie substancji odżywczych.
  • Tworzenie neuroprzekaźników. Pod tym względem witamina B2 nie różni się od innych ze swojej grupy. Wszystkie wspomagają prawidłowe przewodnictwo w układzie nerwowym poprzez uczestnictwo w syntezie takich substancji, jak serotonina.
  • Produkcja hormonów o działaniu lokalnym. Regulują one takie procesy, jak bicie serca, skurcze mięśni czy ciśnienie krwi.
  • Synteza hemoglobiny. Ryboflawina pośrednio bierze więc udział w transporcie tlenu.

Zapotrzebowanie

Wiedząc, jakie ma witamina B2 właściwości, chciałoby się dostarczyć sobie jej zalecaną dawkę. Najogólniej, jest to 1,4 mg dziennie dla osoby dorosłej. Liczba ta zwiększa się jednak z powodu:

  • Ciąży

Bo wtedy trzeba odżywić co najmniej dwie osoby.

  • Intensywnego wzrostu

Z tego względu, że przemiany aminokwasów w białka wymagają obecności witamin.

  • Oparzeń

Proces regeneracji skóry angażuje wiele substancji odżywczych.

  • Laktacji

Ryboflawina potrzebna jest również w czasie karmienia piersią, jako składnik mleka.

  • Biegunki

Jeśli trwa zbyt długo, pozbawia organizm wszelkich zasobów.

  • Nowotworów

Organizm potrzebuje siły do walki.

  • Chorób przewlekłych

Każda z nich zaburza gospodarkę substancji odżywczych.

  • Operacji żołądka

Wówczas witamina B2 nie wchłania się najlepiej, przez co trzeba dostarczać większych jej ilości.

Źródła w pożywieniu

Witamina B2 jest sposobem na to, jak poprawić wzrok, pracę błon śluzowych czy układu nerwowego, dlatego warto jej dostarczać z:

  • Wątróbki

Zawiera ona wiele witamin z grupy B, a także witaminę K, odpowiedzialną za prawidłowe krzepnięcie krwi.

  • Makreli

Nie jest to najzdrowsza z ryb, ale zdecydowanie zapewnia wiele substancji odżywczych.

  • Mleka

Jego przetwory dają mniej witamin (chyba że są nimi wzbogacane), bo tracą niektóre wartości podczas obróbki. Dlatego lepiej sięgnąć po mleko prosto od krowy.

  • Roślin strączkowych

Witamina B2 jest dostępna również w produktach wegańskich. I to takich, jak soja, która jest wykorzystywana w tej diecie jako źródło białek.

  • Bananów

Są wysoko kaloryczne, ale rekompensują to dużą zawartością potasu i witamin.

  • Orkiszu

Dla osób na pewnych rodzajach diety, mąka orkiszowa jest podstawą wszelkich posiłków, a przy okazji bogatym źródłem składników odżywczych.

Wiedząc, jaki witamina B12 ma wpływ na cały organizm, warto dostarczać jej sobie z takich produktach spożywczych, jak rośliny strączkowe czy podroby. Można w ten sposób zadbać o prawidłowe widzenie i przewodzenie impulsów nerwowych, a przy okazji odżywić śluzówkę wielu narządów. Jest więc niezbędna, by żyć w dobrym zdrowiu.

Similar Posts

2 thoughts on “Witamina B2 – sposób na dobry wzrok

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *