ODCHUDZANIE ŻYWIENIE

Dieta ketogeniczna – zasady i co to jest ketoza?

dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna jest dość kontrowersyjna, bo opiera się na strategii zjadania tłuszczu w celu redukcji masy ciała. Stosowana jest przy odchudzaniu, ale też leczeniu chorób, np. nadciśnienia i cukrzycy, będących powikłaniami nadwagi. Aby jednak była bezpieczna, należy ją wprowadzać pod kontrolą lekarza i dietetyka. Jakie jeszcze ma dieta ketogeniczna zasady?

Spis treści:

Dieta ketonowa – zasady

Ogólnie rzecz biorąc, chodzi o zwiększenie ilości zjadanych tłuszczy.

  • Odwrócenie proporcji

Większość ludzi w codziennej diecie spożywa w 50% węglowodany, w 35% tłuszcze i w 15% białka. Dieta ketogeniczna wymaga w tym zakresie drastycznej zmiany. Stosując ją, powinno się tak komponować posiłki, by tłuszcze stanowiły 80-90% substancji odżywczych.

  • Utrzymywanie niskiego stężenia glukozy

Przy odpowiednio małej ilości cukrów, zahamowane zostaje uczucie głodu, bo organizm akceptuje tłuszcz jako źródło energii i nie domaga się zjadania węglowodanów.

Co to jest ketoza?

Wiedząc, jakie ma dieta ketogeniczna zasady, warto sobie uświadomić, do czego ona prowadzi.

Kiedy pojawia się niedobór węglowodanów, organizm zaczyna szukać alternatywnych źródeł energii. Jako że białka są materiałem budulcowym, nie korzysta z nich bez zaistnienia takiej konieczności. Stąd dieta ketonowa prowadzi do utleniania tłuszczy.

W wyniku tego procesu powstają ciała ketonowe. Gdy ich stężenie we krwi jest większe niż stężenie glukozy, mamy do czynienia ze stanem metabolicznym, jakim jest ketoza.

Dieta ketogeniczna najlepsze produkty

Mając świadomość tego co to jest ketoza, łatwiej do niej doprowadzić. Powinniśmy przede wszystkim zaopatrzyć  się w zarówno zwierzęce jak i roślinne, wysokotłuszczowe, lecz jak najmniej przetworzone pokarmy. Takie, które zawierają:

  • Tłuszcze nasycone

Masło, smalec, olej kokosowy, mleko kokosowe, pełnotłuste mleko zwierząt hodowlanych, śmietana, jogurty.

W tej grupie znajduje się  również mięso, które powinno być głównym źródłem białek podczas tej diety.

  • Tłuszcze jednonasycone

Oliwa z oliwek, orzechy, awokado, mleko migdałowe

  • Tłuszcze wielonienasycone

Jeśli znajdują się w produktach zwierzęcych, np. tłustych rybach, idealnie pasują do diety. Jeśli w produktach przetworzonych, jak margaryna, powinniśmy je odstawić.

  • I małe ilości węglowodanów

Jaja są jednym z produktów, które sprawdzają się w diecie ketonowej mimo małej zawartości tłuszczu, a to dlatego, że również indeks glikemiczny mają niewysoki. Tak samo w przypadku wody, czarnej i zielonej herbaty, wszystkich owoców morza oraz przypraw i warzyw: bazylii, oregano, kolendry, kuminu, chili, natki pietruszki, cynamonu, tymianku, rozmarynu, szpinaku, kalafiora, brokułów, brukselki, szparagów, jarmużu, oliwek, cukinii, bakłażanów i ogórków zielonych.

Powinniśmy za to unikać cukrów, czyli:

  • Słodyczy

Mimo że kremy do ciast są tłuste, zawierają zbyt dużo węglowodanów.

  • Owoców

W szczególności bananów, ananasów, winogron, jabłek, arbuzów i pomarańczy.

  • Napojów

Zwłaszcza gazowanych i słodzonych, ale naturalne soki owocowe również zawierają duże ilości cukrów.

  • Ziaren

Produkty pszenne (wszelkiego rodzaju białe pieczywo), kukurydza, ryż, makarony i płatki śniadaniowe zawierają cukry złożone, które po strawieniu spowodują wzrost poziomu glukozy we krwi.

  • Ziemniaków i ich pochodnych

Chociaż frytki czy chipsy zawierają mnóstwo tłuszczu, to są zrobione z ziemniaków, a te składają się przecież głównie ze skrobi – polisacharydu – a więc węglowodanów.

Dieta ketogeniczna polega na odwróceniu proporcji spożywanych składników odżywczych, tak żeby tłuszcz stanowił największy odsetek, w przeciwieństwie do typowej, składającej się w połowie z węglowodanów diety. Zachęca ona organizm do utleniania tłuszczy w celu pozyskania energii. Proces ten prowadzi do ketozy, czyli stanu, w którym zatrzymane zostaje odczucie głodu. Dzięki temu jest z powodzeniem stosowana w odchudzaniu.

Similar Posts

2 thoughts on “Dieta ketogeniczna – zasady i co to jest ketoza?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *