OPTYMALNY PROGRAM UZUPEŁNIANIA DIETY


Indywidualne potrzeby żywieniowe mogą zostać oszacowane na podstawie oceny styl życia oraz rozpoznania objawów związanych z różnymi niedoborami. Postaraj się rzetelnie odpowiedzieć na pniższe pytania, a nastepnie sprawdź swój wynik dla każdego składnika odżywczego (największa liczba punktów wynosi 10). Jeżeli uzyskasz 5 lub więcej punktów, istnieje ryzyko, że nie pokrywasz obecnego zapotrzebowania organizmu na określone substancje. W drugiej części działu przeczytasz, w jaki sposób wykorzysttać te wyniki, aby ułożyć optymalny program uzupełniania diety.


KWESTIONARIUSZ WŁAŚCIWEGO ŻYWIENIA

Analiza objawów

Za każdy stwierdzony objaw przyznaj sobie 1 punkt. NIektóre objawy mogą występować w przypadku różnych niedoborów. Jezeli obserwujesz oznaczone pogrubioną czcionką, przyznaj sobie 2 punkty. Największa liczba punktów dla każdego składnika odżywczego wynosi 10.

Wpisz wynik w kratce pod każdym składnikiem.


Profil witamin

WITAMINA A

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA D

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA E

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA B2

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA C

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA PP (NIACYNA)

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA B1

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA B5

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA B6

....... TWÓJ WYNIK

KWAS FOLIOWY

....... TWÓJ WYNIK

WITAMINA B12

....... TWÓJ WYNIK

BIOTYNA

....... TWÓJ WYNIK

 

Profil mineralny

WAPŃ

....... TWÓJ WYNIK

ŻELAZO

....... TWÓJ WYNIK

MAGNEZ

....... TWÓJ WYNIK

MANGAN

....... TWÓJ WYNIK

SELEN

....... TWÓJ WYNIK

CYNK

....... TWÓJ WYNIK

CHROM

....... TWÓJ WYNIK

Profil niezbędnych kwasów tłuszczowych

OMEGA 3, OMEGA 6

....... TWÓJ WYNIK


Wpisz poszczególne wyniki w odpowiednie miejsca w drugiej kolumnie Tabeli Wyników (Objawy)


Analiza stylu życia

Odpowiedzi na poniższe pytania umożliwią dostosowanie twoich potrzeb żywieniowych do stylu Życia i stanu zdrowia. Odpowiedz na pytania zgodnie z prawdą i policz, ile punktów uzyskałeś (-as). Przeciętnie największa liczba punktów wynosi 10 — za każdą odpowiedz pozytywną otrzymujesz l punkt (chyba ze wskazano inaczej). Jeśli uzyskasz 5 lub więcej punktów w którejś kategorii, dodaj punkty z Tabeli Wyników . do swoich indywidualnych wyników. Najlepiej zakreśl wszystkie numery w odpowiednich kolumnach na stronie. Jeśli przykładowo zdobyłeś więcej niż 5 punktów w kategorii „Energia ", zakreśl wszystkie liczby w kolumnie „energia".
Niektóre pytania wymagają tylko odpowiedzi „tak" lub „nie". Jeśli odpowiesz „tak", zakreśl liczby w odpowiednich kolumnach w tabeli.


Energia

....... TWÓJ WYNIK

Stres

....... TWÓJ WYNIK

Wysiłek fizyczny

Za każdą odpowiedź „tak" uzyskujesz 1 punkty

....... TWÓJ WYNIK

Odporność

....... TWÓJ WYNIK

Zanieczyszczenie środowiska

....... TWÓJ WYNIK

Układ krążenia

....... TWÓJ WYNIK

Aspekty zdrowia kobiet

Wiek


JAK POKRYĆ ZAPOTRZEBOWANIE NA POSZCZEGÓLNE SKŁADNIKI ODŻYWCZE

Gdy zanalizowałeś objawy w kwestionariuszu właściwego żywienia, uzyskałeś podstawowy wynik dla poszczególnych składników odżywczych, który następnie musi być indywidualnie opracowany w zależności od odpowiedzi na pytania dotyczące stylu życia. Aby to zrobić, należy do wyników uzyskanych w analizie objawów dodać wszystkie zakreślone liczby. Następnie podsumuj wyniki dla każdego składnika w kolumnie „Ostateczny wynik". Im wyższy wynik, tym większe zapotrzebowanie na dany składnik.
Otrzymawszy wyniki, możesz dokładnie sprawdzić w odpowiedniej rubryce, w jaki sposób uzupełniać dietę o poszczególne składniki. Na przykład jeśli twój wynik dla witaminy C wynosi 6, to przybliżona wartość, o jaką powinieneś uzupełniać dietę, wynosi 2000 mg dziennie. W ten sposób możesz odczytać wartości dla każdego składnika odżywczego.
Jeśli w każdym przypadku uzyskałeś wyniki od O do 4, uważam, że powinieneś uzupełniać dietę na poziomie podstawowym, na przykład zażywając dobry preparat wielowitaminowy. Pamiętaj, że w drugiej Tabeli Wyników podane są dawki uzupełniające dietę i nie wskazują całkowitego zapotrzebowania organizmu. Liczę na to, że już poprawiłeś swój sposób odżywiania lub wkrótce to zrobisz, tak by dieta dostarczała ci podstawowych ilości witamin i składników mineralnych. Jeśli będziesz się nieprawidłowo odżywiał, obliczone przez ciebie dawki uzupełniające nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.
Przykładem może być wapń, którego najlepsza dzienna dawka wynosi 800-1200 mg (wysokie zapotrzebowanie występuje u kobiet ciężarnych lub u ludzi starszych). Przeciętne spożycie wynosi około 500 mg, ale odpowiednią dietą można je zwiększyć do 650 mg. Jeśli nie masz więc objawów niedoboru lub nie jesteś narażony na działanie niekorzystnych czynników związanych ze stylem życia, dawka uzupełniająca wynosi 800 - 650 =150 mg, natomiast dla kobiet ciężarnych: 1200 - 650 = 550 mg (dlatego zakres dawek e drugiej tabeli wynosi od 150 do 600 mg).
l Większości składników mineralnych, poza podanymi w tabeli, można w wystarczających ilościach dostarczyć w codziennej diecie. Niewielkie zmiany w odżywianiu mogą w zupełności pokryć wzrost zapotrzebowania na te składniki. Potas - pierwiastek, który równoważy sód - najlepiej dostarczać, spożywając dużo surowych warzyw i owoców. Niedobór fosforu jest niezwykle rzadki, a poza tym fosfor znajduje się w większości różnych preparatów w postaci fosforanu wapnia. Równie rzadko spotyka się niedobór jodu (w Polsce, gdzie do niedawna sól nie była jodowana, jest częstszy, zwłaszcza na obszarach górskich; obecnie w sprzedaży jest wyłącznie sól jodowana). Miedź często jest spożywana w nadmiernych ilościach i może być trująca. Pełnowartościowa dieta prawie zawsze zawiera wystarczającą ilość tego pierwiastka.


WYNIKI U DZIECI

Dla dzieci poniżej czternastego roku życia opracowano prostą metodę określenia potrzeb żywieniowych (opartą na metodzie stosowanej w przypadku osób dorosłych). Ciężar ciała dziecka w kilogramach należy podzielić przez i wyliczyć potrzeby jego organizmu w ten sam sposób jak dla dorosłych. A otrzymać dawkę uzupełniającą dla dziecka, należy dawkę zapotrzebowa] obliczoną dla osób dorosłych pomnożyć przez wartość otrzymaną z podzie nią ciężaru ciała dziecka przez 50. Jeśli na przykład dziecko waży 25 kg, to podzieleniu przez 50 uzyskujemy 0,5. Jeśli zapotrzebowanie dziecka na przykład na witaminę C wynosi 6, to optymalna dawka uzupełniająca dla nie wynosi 2000 mg x 0,5 = 1000 mg.


Piśmiennictwo